ایسنا/ با وجود اولین بارش‌های پاییزی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران از کاهش ذخایر آبی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته خبر داد.

خسرو ارتقائی در خصوص وضعیت بارندگی‌های پاییزه تهران عنوان کرد: با وجود اینکه در مهرماه امسال هیچ بارندگی نداشتیم با توجه به بارندگی‌های آبان‌ماه تا کنون سطح بارندگی‌ها به ۱۷ میلیمتر رسیده است که از نظر ما مقدار کمی بوده و در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته حدود ۶۵ درصد و در مقایسه با دراز مدت نیز ۱۵ درصد کمتر است.


وی در ادامه در خصوص ذخایر آبی نیز افزود: با وجود کاهش بارندگی در پاییز با توجه به بارندگی‌های خوبی که در بهار داشتیم، ذخایر آبی وضعیت مناسبی دارد که به ۶۹۰ میلیون لیتررسیده است اما همچنان ورودی‌ به مخزن‌ها کم است و در حال مصرف از خود مخازن تا پایان سال هستیم.


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران ادامه داد: اگر وضعیت بارندگی‌ها نرمال باشد مشکلی پیش نخواهد آمد اما در صورتی که بارندگی‌ها همچنان روند کاهشی داشته باشند ممکن است در فصل گرم سال آینده دغدغه تامین آب وجود داشته باشد.


وی با بیان اینکه مصرف آب بیشتر از حد استاندارد است، اظهار کرد: در حال حاضر همچنان مصرف بالایی داریم به طوری که در شهر تهران ۱۳۰ لیتر تولید برای هر نفر صورت می‌گیرد که با احتساب حدود ۲۴ درصد آب به حساب نیامده می‌توان گفت: که سرانه مصرف ۱۴۰ لیتر است که مردم باید مصرف را کم کنند و ما نیز نسبت به بازچرخانی آب اقدام بکنیم تا فاضلابی که تولید می‌شود را به سمت جنوب تهران رها نکنیم و آن‌را به سفره آب شهر برگردانیم.


ارتقائی در همین رابطه ادامه داد: از میزان مصرفی که صورت می‌گیرد می توان ۲۳ تا ۲۴ درصد آب مصرفی را کاهش داد که ۱۰ درصد از آن قابل برنامه ریزی بوده تا شرکت آب و فاضلاب بتواند جلوی هدر رفت آن را بگیرد.


وی افزود: مجموع این اقدامات در نهایت می‌تواند دغدغه‌های دراز مدت آب را برطرف کند که سازمان آب و فاضلاب نیز در این رابطه برنامه‌های خوبی دارد ولی مشکلات تامین نقدینگی آن‌ها را در مذیقه قرار داده و ما امیدواریم بتوانیم این مشکل را نیز با توجه به اینکه باب سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه باز شده است برطرف کنیم.


منبع 

آخرین خبر